Wakker Dier stimuleert omzet vlees
27-10-2009 Agrarisch Dagblad
De omzet varkensvlees is gestegen. Dit jaar vijf procent meer dan vorig jaar. Dat wordt nog meer door de radiospotjes van Wakker Dier.
Wakker Dier slaapt rustig verder....
U kent ze wel. Ze worden continu de ether in geslingerd. De kern van de boodschap is dat bij goedkoop vlees de dieren de prijs betalen. Vervolgens wordt bij varkens verwezen naar de ruimte die een varken heeft: even groot als een WC. Nu is een WC een ruimte waar het over het algemeen prettig toeven is. Je hebt de noodzaak er naar toe te gaan. Je wordt niet gestoord en veel mensen blijven er volgens de huisgenoten te lang zitten. Geen slechte plek dus.
Ik denk niet dat Wakker Dier dat bedoelt. Die vindt de omstandigheden waaronder de dieren worden gehouden natuurlijk niet zo goed. Zonder kennis van zaken, want veel dieren hebben meer ruimte
Wat Wakker Dier ook niet bedoelt is dat ze reclame maken voor goedkoop varkensvlees. Het schalt continu de huiskamers in. Wedden dat velen denken: "Hé, dat vlees is goedkoop, dat moet ik ook halen." De verwachting is dat de consumptie verder toeneemt. Ook die van pluimveevlees. Daarvan zegt Wakker Dier eveneens dat het goedkoop is en dat de dieren de prijs betalen. Ook die consumptie zit in de lift. Want de consument vindt alles prima, vooral als een ander betaalt.
Daarom, Wakker Dier, ga zo door. Wie weet ontstaat er een tekort aan vlees en beurt de boer straks wat meer. Ontstaat er ruimte voor - nog meer - investeren in het welzijn van dieren. En is iedereen tevreden.
auteur: Vergaderboer
(Bron: http://www.agd.nl/)
(Bron foto: archief Kraaijer)
No comments:
Post a Comment