Tuesday, March 2, 2010

Leeg veetransportschip al enkele dagen voor kust Suriname - Schip vervoerde 3000 koeien van Brazilië naar Venezuela - Situatie aan boord erbarmelijk


Twee matrozen opgebracht

Maritieme politie entert ‘mensonterend’ vrachtschip

02-03-2010 De Ware Tijd, Suriname


Paramaribo - Leden van de Maritieme Politie en andere agenten hebben vorige week escalatie kunnen voorkomen op het vrachtschip The Sunlight Bey. Het schip had drieduizend runderen vervoerd van Brazilië naar Venezuela en lag al enkele dagen voor de kust op anker vanwege motorpech.

De 37 bemanningsleden hadden gedreigd in opstand te komen vanwege de onmenselijke behandeling die ze van de kapitein en de rederij van het schip kregen. Zo zou er geen vers water voorradig zijn en de voeding barslecht. De mannen hadden zeven maanden geen honorarium ontvangen. De kapitein heeft pas de vierde dag, via de vertegenwoordiger in Paramaribo, een noodsignaal uitgezonden, nadat hij het gevoel had de situatie aan boord niet meer onder controle te hebben.

Twee matrozen, een Soedanees en een Venezolaan, die de kapitein hebben bedreigd, zijn voor verhoor opgebracht in Paramaribo. Dit wordt bevestigd door hoofd van de politievoorlichtingsdienst, inspecteur John Jones. “Ze zijn waarschijnlijk onder toezicht ondergebracht in een pension. De Maritieme politie is ingeschakeld om de orde en rust te herstellen. Dat is ze met veel tact goed gelukt. Maar de mannen hebben geen aantoonbaar strafbaar feit gepleegd. Daarom denk ik niet dat ze zijn ingesloten.”

Toen de Maritieme politie aan boord ging op het schip, is versterking ingeroepen na de situatie te hebben getaxeerd. Die was explosief. Een agent die de operatie heeft meegemaakt typeert de aangetroffen omstandigheden op het schip tegenover dWT als “mensonterend”. Tijdens de rondgang kon hij zijn ogen niet geloven. “Overal vliegen. In het ruim waar de runderen waren opgesloten waren er veel restanten van uitwerpselen. Vuil water stroomde uit de kraan. De mannen moesten zeewater filteren voor gebruik. Het is echt vertrapping van mensenrechten. Eigenlijk is het moderne slavernij.” Gistermiddag laat is een ernstig zieke matroos van het schip vervoerd naar het ziekenhuis. Hij is behandeld door personeel van Hi Jet.

Volgens de agent lagen daarentegen in de cabine van de kapitein containers vol met schoon drinkwater alsook voeding. De matrozen vonden het eten eenzijdig; elke dag spaggetti. “Ze aten de porties die we hadden meegebracht daarom als hongerige wolven op.”

Het schip is 9,5 meter breed en 150 meter lang. De bemanning bestond uit Syriërs, Egyptenaren, een Venezolaan, een Soedanees en een man uit India. Het schip had de runderen afgeleverd in Venezuela en was op de terugweg naar Brazilië om weer dieren op te halen. Volgens de agent hebben de matrozen nog net geen muiterij gepleegd. De scheepsofficieren hebben dat kunnen voorkomen. Hij vertelt dat een scheepsofficier gevraagd heeft om gearresteerd te worden, alleen maar om het schip te verlaten.

Suriname is lid van het Sola-verdrag (Save of Life at Sea). De havenmeester is door dit verdrag verplicht de voorraad van elk vertrekkend schip te controleren of die voldoende is. Onder meer voeding, water en medicijnen voor de bemanning zijn dan aan de orde. Dit is nodig wanneer een calamiteit, bijvoorbeeld een storm, motorpech, zich op zee voordoet. Volgens het verdrag mag elk schip elke dichtstbijzijnde haven aandoen. De agent vraagt zich af waarom de kapitein geen gebruik heeft gemaakt van deze mogelijkheid om zijn voorraad te laten aanvullen.

Intussen ligt het schip nog voor de kust. Omdat het niet genoeg stuwkracht kan maken wil de Maritieme Autoriteit Suriname het schip niet de haven binnenloodsen. De kans bestaat dat bij eventuele tegenstroom, het schip op de vaargeul vastloopt, waardoor andere schepen de kade niet zullen kunnen bereiken. De economische schade voor het land zal dan groot zijn.

(Bron: http://www.dwtonline.com/)
(Bron foto: http://gcaptain.com/maritime/blog/paris-rankings-whats-caught/)

Noot Kraaijer:
Een dergelijk bericht doet je afvragen hoe de situatie was toen de 3000 runderen nog aan boord waren. Dit schip vaart kennelijk af en aan tussen Brazilië en Venezuela. Misschien eens tijd voor dierenrechtenorganisaties in de regio om zich te richten op dit soort transporten.

No comments:

Post a Comment