Thursday, February 25, 2010

Dafne Westerhof van Het Beloofde Varkensland zou in Wormer varken Eva hebben gestolen


Vechten om varken Eva

26-02-2010 door MARIE-THÉRÈSE ROOSENDAAL, De Telegraaf


WORMER - Bizar is de noodkreet van Guus en Gusta Koelemeijer uit Wormer: „Help! Ons varken is gestolen!” Dader is, én heeft bekend, zelfs op haar eigen website: ’Dafne Westerhof van Het Beloofde Varkensland’.

De hobbyboeren zijn woest: „Wij hebben Eva al vijftien jaar. Een Mexicaanse Yucatan van een jaar of 20. Een bevriende dierenarts heeft haar nota bene van de dood gered en bracht haar bij ons. Onze Eva had het hier riant, 6000 vierkante meter om te banjeren, container als honk, eigen modderpoeltje, haar jacuzzi.”

Diva Eva, de Miss Piggy aller varkens, werd de dikke vriendin van heel Wormer en verwend tot op het bot: „Buurtkinderen brachten haar groente, brood en fruit. Voor spruitjes en prei haalde ze haar stekkerneus op, van mij accepteerde ze alleen maar meloenschillen. Eva is erg oud en kampt met ouderdomskwalen, artrose en zo. De dierenarts keek regelmatig naar haar, wij gaven haar medicijnen.”

De Koelemeijers bezitten sinds enige tijd een huisje in Frankrijk waaraan het een en ander vertimmerd moet worden: „Dan zijn we langere tijd weg, maar we laten onze schapen en Eva natuurlijk niet stikken.

Een vaste verzorgster, onze schoonzoon en een buurvrouw letten op de dieren. Een vrouw uit het dorp heeft Dafne Westerhof echter gemaild dat Eva werd verwaarloosd. Op Radio Noord-Holland hoorde onze schoonzoon de oproep om een varken te bevrijden, de eigenaren zaten in Frankrijk… Hij is snel gaan kijken en vond het landje leeg. Westerhof heeft Eva vorige week vrijdag ingeladen. Die maandag erna waren we terug uit Frankrijk en zijn we naar de politie gegaan. Op het bureau bleek dat zij zelf ook al aangifte had gedaan.” ’En de dief ben ik’ staat op haar website te lezen, met een foto van een triomfantelijk lachende Dafne naast de politieman die het proces-verbaal uittypt. En dat daar zes jaar gevangenisstraf op staat.

En toch reageert Dafne Westerhof verbolgen: „Ik een varken gestolen? Gered, heet dat! Ik werd gealarmeerd door een klokkenluidster dat Eva op bevroren modder moest liggen en dat de Dierenbescherming niks deed. Ik ben meteen gaan kijken in Wormer. In die kou kwam een heel oud besje op me af, op pootjes die krom stonden van de artrose. Als je verstand van varkens hebt, zie je meteen wat zo’n dier mankeert, daar is geen onderzoek voor nodig. En van de klokkenluidster had ik gehoord dat de eigenaren in Frankrijk zaten. Onze bedoeling was Eva noodhulp te geven. Maar een week later was ze er zo beroerd aan toe dat ze het niet lang had overleefd en hebben we haar ingeladen naar Het Beloofde Varkensland. Eva is helemaal opgeknapt. Ik heb mijn burgerplicht gedaan, ik ben geen veedief. Die mensen willen nu afstand van haar doen, heb ik gehoord.”

Gusta Koelemeijer: „Zo zit het niet. De officier van justitie zegt dat Eva terug moet en daarmee basta. Ik vind het prachtig dat iemand verwaarloosde dieren redt, maar dit is te gek om los te lopen. Je mag toch niet zo maar een varken meenemen? En dan hebben we het er nog niet eens over dat mevrouw Westerhof onze goede naam te grabbel gooit".

(Bron: http://www.telegraaf.nl/)

No comments:

Post a Comment