Thursday, December 24, 2009

'Tranendal' minister Verburg - 'Dit snijdt mij dwars door mijn ziel' - Geiten deze dagen in doodsangst en -strijd


Circa 2500 geiten gedood

24-12-2009 Trouw


(Novum) - Deze week zijn ruim 2500 geiten gedood ter bestrijding van de Q-koorts. Dat laat een woordvoerder van het ministerie van Landbouw donderdag weten.

In drie dagen tijd zijn op negen bedrijven in totaal 2548 geiten afgemaakt. Vanwege kerst liggen de ruimingswerkzaamheden donderdag en vrijdag stil. Maandag wordt het afmaken van de dieren hervat. Iedere dag worden drie bedrijven geruimd. Op donderdag en vrijdag liggen vanwege oud en nieuw de werkzaamheden opnieuw stil

De komende weken worden in totaal veertigduizend geiten bij zestig bedrijven afgemaakt. Het ministerie van Landbouw maakt niet bekend waar en wanneer bedrijven worden geruimd.

De afgelopen week hebben zich verder geen bijzonderheden voorgedaan. Minister van Landbouw Gerda Verburg (CDA) schrijft in een column op de site van haar ministerie hoezeer het doden van gezonde dieren haar raakt. "De dieren zijn zelf kerngezond. Dit snijdt mij dwars door mijn ziel."

"Tegelijkertijd weet ik dat we geen andere keuze hebben", vervolgt de bewindsvrouw, die deze week enkele geitenhouders bezocht. "Zouden we dit nu niet zo doen, dan woekert de bacterie zeer waarschijnlijk gewoon verder. Met als gevolg: nog veel meer menselijke en dierlijke slachtoffers."

(Bron: http://www.trouw.nl/)

No comments:

Post a Comment