Thursday, December 31, 2009

Onbekende plaatst gedicht-monumentje in bos Sint Anthonis - Dichter herdenkt 120.000 vergaste varkens die in 1962 in de Staatsbossen zijn begraven


Boswachter niet blij met varkensmonumentje

31-12-2009 De Gelderlander


SINT ANTHONIS - Boswachter Frank van Kalleveen is niet gelukkig met het varkensmonumentje dat dichter Moqui in het Sint Anthonisbos heeft geplaatst. "Het is een sympathiek gebaar", zegt Van Kalleveen, "dat wel, maar je kunt niet zomaar overal borden met gedichten neerzetten.

Doe ik ook niet. Dan zou je dat toch op zijn minst even moeten overleggen met de grondeigenaar."

Van Kalleveen laat het bordje de komende dagen met rust, maar overlegt na het weekeinde met zijn collega's of het roestvrijstalen plateautje met de dichtregels bij de heide mag blijven. "En ik wil ook graag met de dichter in contact komen. Ik hoop dat hij contact met me opneemt."

Moqui, die met het gedicht Waanzin de 120.000 vergaste varkens herdenkt die in 1962 in de Staatsbossen zijn begraven, wil zijn identiteit niet prijsgeven. "Ik blijf anoniem. Dan wordt het voor de mensen nog interessanter. Dat moet ook. Daar is het onderwerp te belangrijk voor. Ook van mijn vader liggen daar varkens begraven. Vreselijk. Telkens als ik in de bossen kom, denk ik eraan. En ik kom er vaak. Het is de schande van de eeuw."

De dichter vindt het onbegrijpelijk dat mensen dieren zoiets aan kunnen doen. Daarom gebruikt hij Moqui als dekmantel. "Moqui betekent voor de indianen in Noord-Amerika trouwe vriend. Indianen zullen nooit zo massaal dieren doden. Terwijl de blanken dat bijvoorbeeld wel met hun bizons doen. Dat deden ze dus ook met varkens, koeien en nu ook met geiten. Ik schaam me dat ik een blanke ben. Ik hoop daarom dat de boswachter dit monumentje laat staan. Het hoort daar, precies op de plek waar al die varkens liggen. Dat mag niemand vergeten."

(Bron: http://www.gelderlander.nl/)
(Bron foto: Henk Baltussen/Gelderlander)

No comments:

Post a Comment